ایران همواره سرزمین ادیان و پناهگاه پیروان آنها بوده و هست. در مقاطعی از تاریخ که مجموعهای از ادیان در سرزمینهای خود گرفتار محدودیت میشدند؛ ایران پناهگاه و چتر نجاتشان بود. این پرچم همزیستی مسالمتآمیز باید همچنان برافراشته بماند تا ایران را بهعنوان «پناهگاه ادیان» تثبیت کنیم.
به گزارش ستاد خبری سیودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در آیین «رونمایی از تازههای نشر پیروان ادیان توحیدی» و نشست «اهالی نشر و مطبوعات پیروان ادیان توحیدی»، با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی حاضران در جلسه اظهار کرد: ما که دور این میز گرد هم آمدهایم، وقتی به گذشته مینگریم، نقاط مشترک فراوانی مییابیم؛ چنان که گویی در طول تاریخ چند هزارساله، همچون تار و پود به هم تنیده شدهایم. این زیست دیرین مشترک، انبوهی از باورها و ارزشهای مشترک را برای ما به ارمغان آوردهاست و دغدغههای مشترک، ما را به هم وصل میکند و موجب میشود بیش از پیش در کنار هم قرار بگیریم.
سیدعباس صالحی گفت: ما باید بتوانیم درک بهتری از ادیان داشته باشیم و یکی از پایگاههای آن همینجاست. در مقاطعی از تاریخ که مجموعهای از ادیان در سرزمینهای خود گرفتار محدودیت میشدند؛ ایران پناهگاه و چتر نجاتشان بود. این پرچم همزیستی مسالمتآمیز باید همچنان برافراشته بماند تا ایران را بهعنوان «پناهگاه ادیان» تثبیت کنیم.
وی افزود: زیبایی ایران به تنوع آن است؛ هم تنوع اقلیمی و هم تنوع فرهنگها و ادیان. اگر ایران یک فرهنگ واحد داشت، بخشی از زیباییاش را از دست میداد. این جمع بسیار میتواند به «اقلیم معنایی» ایران که به اندازه اقلیم طبیعی ارزشمند است، کمک کند.
در این نشست محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز گفت: کتاب در شکوفایی و شکوه این سرزمین همیشه نقش عمدهای داشتهاست. هرجا که کتابهای بزرگی وجود داشته، تمدن ساخته شده و همه در آن سهم داشتهاند؛ چه این کتابها را مسلمانان نوشته باشند، چه مسیحیان و چه یهودیان. خوشبختانه در میان کتابهای بزرگی که به ایران عظمت بخشیدهاند، از هر صنف و گروه و مذهبی داریم؛ چه کتابهای پزشکی که یهودیان و ارامنه در این سرزمین نوشتهاند و چه کتابهای بزرگ در فلسفه، عرفان و ادبیات.
شما چه نظری دارید؟